Gedupeerden

Wie vertegenwoordigen wij in de acties tegen Meta

De Data Privacy Stichting (“Stichting”) heeft – in samenwerking met de Consumentenbond – twee acties ingesteld tegen Meta, de eigenaar van Facebook en Instagram.

De eerste actie is gericht tegen Facebook Netherlands B.V., Meta Platforms, Inc. en Meta Platforms Ireland Ltd.. Deze gaat over het verwerken van persoonlijke data met derde partijen zonder gebruikers op een juiste wijze te informeren en over het gebruik van deze data voor advertentiedoeleinden zonder de vereiste toestemming. U behoort tot de groep van gedupeerden voor deze actie, indien u op enig moment vanaf 1 april 2010 een Facebook gebruiker bent of was en in Nederland woont.
De tweede actie tegen Meta Platforms, Inc. en Meta Platforms Ireland Ltd. gaat over de onrechtmatige transfer van persoonlijke gegevens van Facebook en Instagram gebruikers naar de Verenigde Staten zonder voldoende bescherming teven overheidssurveillance. Jij behoort tot de groep van gedupeerden voor deze tweede actie, indien je op enig moment vanaf 25 mei 2018 een Facebook of Instagram gebruiker bent of was en in Nederland woont.
Als jij behoort tot de groep van gedupeerden voor een of beide acties, roepen de Stichting en de Consumentenbond je op om op te komen voor uw rechten door aanmelding voor en een of beide acties.

Voor informatie over hoe je jezelf kunt aanmelden voor deze acties tegen Meta, zie www.consumentenbond.nl/acties/facebook.

Hier kunt u het persbericht van de Stichting van 7 juli 2020 vinden.