Onze Acties Tegen Meta

Waarom zijn wij twee acties gestart tegen Meta? En waar gaan de acties over?

Meta verzamelde jarenlang persoonsgegevens van Facebookgebruikers en hun Facebookvrienden en maakte deze gegevens toegankelijk voor derden. Meta verdiende daar miljarden mee, terwijl zij haar gebruikers niet of onvoldoende informeerde over de verwerking van hun persoonsgegevens voor commerciële doeleinden én Facebookgebruikers daarvoor ook geen toestemming gaven. Facebookgebruikers werden bovendien misleid, doordat Meta essentiële informatie achterhield over haar verdienmodel. Meta maakt zich ook schuldig aan de doorgifte van persoonsgegevens buiten Europa die op of via Facebook en Instagram verzameld worden. Dat doorgeven mag niet tenzij voldoende gewaarborgd is dat die gegevens goed beschermd zijn, bijvoorbeeld tegen inzage door Amerikaanse inlichtingendiensten. Die waarborg was en is er niet.

De Stichting voert, in samenwerking met Consumentenbond, daarom twee acties tegen Meta.

(1) Actie over het onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens

De eerste actie is gericht tegen Meta Platforms, Inc., Meta Platforms Ireland Ltd. en Facebook Netherlands B.V. Deze actie gaat over het verwerken (gebruiken) van persoonsgegevens, waaronder gevoelige gegevens (zoals seksuele of religieuze voorkeuren, of informatie over gezondheid), voor advertentiedoeleinden zonder toestemming van Facebookgebruikers in Nederland. De actie gaat verder over het delen van persoonsgegeven met ontwikkelaars van applicaties zonder de Facebookgebruikers hierover op een correcte wijze te informeren. Een bekend voorbeeld hiervan is het Cambridge Analytica schandaal.

De Stichting is in het kader van deze eerste actie al op 29 december 2019 een juridische procedure gestart. De Rechtbank Amsterdam heeft op 15 maart 2023 geoordeeld dat het Meta Ierland (het Europese hoofdkantoor van Facebook) jarenlang de privacy- en consumentenrechten van haar gebruikers in Nederland heeft geschonden. Meta Ierland heeft hoger beroep ingesteld tegen deze uitspraak bij het Gerechtshof Amsterdam.

De eerste rechtszaak ging over de periode tot 1 januari 2020. Inmiddels is goed duidelijk geworden dat veel van wat Meta doet helemaal niet gestopt is. Omdat het onrechtmatig handelen van Meta moet stoppen en wij vinden dat Facebookgebruikers recht hebben op schadevergoeding is de Stichting een nieuwe rechtszaak begonnen. Die nieuwe rechtszaak gaat over deze eerste actie (maar dan ook over de periode tot nu) en de tweede actie hieronder (zie ook ‘Rechtszaak voor schadevergoeding’ hieronder).

(2) Actie over de doorgifte van persoonsgegevens buiten Europa

De tweede actie is gericht tegen Meta Platforms, Inc. en Meta Platforms Ireland Ltd. Deze actie gaat over de (illegale) doorgifte van persoonsgegevens buiten Europa zonder voldoende bescherming te bieden tegen overheidssurveillance.

De (nieuwe) rechtszaak voor schadevergoeding

Op 1 maart 2024 heeft de Stichting Meta Platforms Inc., Meta Platforms Ireland Ltd. en Facebook Netherlands B.V. opnieuw voor de Rechtbank Amsterdam gedaagd, omdat onderhandelingen tussen de Stichting en Meta helaas op niets zijn uitgelopen. In deze (nieuwe) juridische procedure vordert de Stichting in het kader van beide acties een schadevergoeding. Voor de eerste actie eist de Stichting dat Meta per Facebookgebruiker €750 betaalt voor de jarenlange schendingen van privacy- en consumentenrechten van Facebookgebruikers in Nederland. Daarnaast wordt de rechter gevraagd om als compensatie voor Facebookgebruikers een bedrag te bepalen op basis van de waarde van hun gegevens waarvan Meta ten onrechte heeft geprofiteerd. Voor de tweede actie eist de Stichting een bedrag van €500 voor de schending van de privacy van Facebook en/of Instagramgebruikers in Nederland. Raadpleeg het uittreksel van de dagvaarding voor meer informatie over deze (nieuwe) rechtszaak.

Voor informatie over wie de Stichting in beide acties vertegenwoordigt en je (eventuele) deelname aan een of beide acties, zie Gedupeerden en Deelnemen.